Tavaramerkki

Suunnittelen uutta koulutustuotetta ja sen nimen rekisteröimistä. Tavaramerkillä se olisi helppo tunnistaa ja siitä voisi helpommin luoda brändin. Tämä suunnittelutyö on saanut pohtimaan tavaramerkkejä laajemminkin. Mieleen tuli kohu Voimariinista, jonka piti vaihtaa nimensä Oivariiniksi, koska se ei ollut voita. Samaan aikaan maapähkinävoi saa myydä itseään sillä nimellä, vaikkei sillä ole mitään tekemistä voin kanssa. Tai kaikki yrttiteet, joissa ei ole yhtään teenlehteä, pelkkiä yrttejä. Tuotteen nimen valinnassa voi siis törmätä yllättäviin esteisiin.

Maailma on myös täynnä nimiä, joten uuden löytäminen ei todellakaan ole helppoa. Sama ongelma oli jo yrityksen nimen kohdallakin, Suomessakin kaikki ensiksi tulleet nimiehdotukset tai niiden läheiset muodot olivat jo käytössä. Ja jos suuntaa kansainväliseen toimintaan, niin nimen pitäisi vielä olla sopiva moniin kieliin tai ainakaan se ei saisi herättää negatiivisia ajatuksia kohdemaassa. Tai sitten pitää vaihtaa nimeä. Miksi vaikkapa Ladaa ei myyty Ruotsissa samalla nimellä? No, eihän kukaan halua ajaa ladolla. Miksi ei Suomeen kelvannut alkuperäinen venäläinen nimi Zhiguli? Sen kanssahan olisi suomalainen kieli mennyt solmuun.

Tavaramerkin rekisteröinti ei ole ilmaista huvia. Ensi rekisteröinti maksaa 215 EUR. Mutta PRH:n hinnastossa on mielenkiintoisia rivejä: Maksu välipäätöksessä annetun määräajan pidentämisestä – 55 EUR tai Maksu väitteen tekemisestä rekisteröintiä vastaan – 215 EUR. Onneksi alkuun ei tarvitse rekisteröidä laajalti tunnettua tavaramerkkiä – 1393,44 EUR + alv. Missäköhän kulkee laajalti tunnetun raja? Ja merkki pitää uusia 10 vuoden välein. Jos suuntaan kansainvälisille markkinoille, niin siitä maksetaan erikseen.

Lopuksi yrittäjä miettii, onkohan se ajattelemani tavaramerkki niin hyvä, että siitä kannattaa maksaa ja nähdä koko tavaramerkin suojan hakemisen vaiva…

 

KIRJOITTAJA:
Virve Obolgogiani – yrittäjä vuodesta 2001. Kansainvälinen työkokemus, monipuoliset kiinnostuksen kohteet ja laajat verkostot ovat antaneet ajatuksia, joita tekee mieli jakaa muiden kanssa, tässä blogissakin.

Nuoremman polven ajatuksia kasvusta ja yrittäjyydestä, voit lukea täältä: Patrick Obolgogiani – Short stories of eCommerce, startups and growth.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *