Poikkeusaikojen ketteryys

Poikkeuksellinen vuosi on luonut poikkeukselliset olosuhteet yrityksille. Se on luonut myös poikkeuksellisia ratkaisuja selviytyä. Onkin harmilista, että korvauksissa ei ole otettu huomioon yritysten poikkeuksellista ketteryyttä.

Rajoitukset ovat kurittaneet yrityksiä hyvin eri tavoin. Osa yrityksistä on joutunut pitämään ovensa kiinni pakon edessä, osa yrityksistä on kärsinyt asiakaskatoa, koska viranomaiset ovat antaneet ymmärtää, että niihin ei kannata mennä. Jälkimmäinen on tietysti ikävämpää, koska näin viranomaiset ovat desinfioineet kätensä velvollisuudestaan korvata menetettyä liikevaihtoa.

Menetetyn liikevaihdon korvaaminen ei ole sekään ollut maan onnistunein ratkaisu. Vertaaminen edellisvuoden muutaman kuukauden liikevaihtoon voi johtaa aivan väärään arvioon yrityksen nykytilanteesta. Kaikkein surullisinta on kuitenkin se, että mitenkään ei palkita yritysten ketteryyttä. Osa yrityksistä on etsinyt aivan uusia liiketoiminnan muotoja voidakseen pitää työntekijät työssä.

Ravintolat ovat myyneet piknik-paketteja tai kuljettaneet ruoka-annoksia lähes omakustannushintaan tai jopa tappiolla. Liikuntayrittäjät ovat tarjonneet asiakkailleen mahdollisuuden jatkaa liikuntaharrastusta tekemällä videoita, joiden tekokustannuksia eivät välttämättä ole saaneet katetuiksi tuloilla. Ompelija on alkanut ommella maskeja, joille ei löydykään asiakkaita, koska Kiinasta saa halvalla.

Onnekkaat ketterät yritykset ovat onnistuneet välttämään liikevaihtonsa putoamisen niin jyrkästi, että ovat samalla pudottaneet itsensä pois korvausten piiristä. Ketteryys on tuottanut yrittäjille ja joskus myös työntekijöille enemmän työtä ja silti vähemmän tuloja.

Ilman poikkeusolojakin ketteryys on yritysten menestyksessä avainsana. Nopeasti muuttuva yhteiskunta luo nopeasti muuttuvia tarpeita – yritysten tehtävä on vastata niihin. Ketterän yrityksen yrittäjä tuskin jääkään itkemään saamatta jääneitä korvauksia vaan katsoo jo eteenpäin, miten jatkossakin luotsaisi yrityksensä ketterästi kohti menestystä. Osa yrityksistä on ollut poikkeusoloissa mahdottoman tehtävän edessä, missä ketteryyskään ei olisi auttanut. Tarvitaanko elokuvan sankari ratkaisemaan mahdotonta tehtävää? Vai kannattaisiko meistä jokaisen miettiä, voisiko itse olla se sankari, joka pelastaa suomalaisia yrityksiä?

toukokuu 2021