Laatu ja vastuu

Juodessani vihreää teetä ihmettelin sen väriä, joka näytti enemmän laihalta mustalta teeltä kuin vihreältä. Kiinnitin sen jälkeen huomiota, että lehtien seassa oli poikkeuksellisen paljon oksanpalasia. Se sai miettimään laatua ja sitä, kuka vastaa laadusta.

Ensimmäiseksi päätin, etten enää osta samaa teetä toiste. Kun tarkistin paketin, niin päätös olikin helppo – olin sen ostanut pikku kaupasta Astanan matkallani. Ihan äkkiä en taida sinne uudestaan mennä ostoksille. Paketissa mainostettiin, että se on korkeinta laatua, kiinalaista teetä. Teksti ei aivan vastannut sisältöä kuitenkaan – tai varmaan ne itse lehdet olivat korkealaatuisia.

Mietin, oliko kazakstanilainen maahantuoja saanut erän niin poikkeuksellisen halvalla, ettei välittänyt kuluttajan juomakokemuksesta vai ollut huolimaton hyväksyessään oksaisen teen. Oliko kiinalainen teeyhtiö toimittanut oksaista teetä saadakseen enemmän voittoa, oliko poimija kerännyt lehtiä oksineen päästääkseen nopeammin annettuun tavoitteeseen?

Yhtiön tuottaman tuotteen tai palvelun laatuun vaikuttaa moni seikka. Usein huonon laadun syynä on liian suuren tehokkuuden tai voiton tavoittelu. Aina on varmaa, että jos joka tasolla vastuussa oleva henkilö vaatii laatua ja vastaa siitä, ettei päästä eteenpäin huonolaatuisia tuotteita, yrityksestä lähtee loppukäyttäjälle vain laatua. Monien asiantuntijoiden mielestä se on Suomen vientivaltti. Meidän pitää tuottaa laatua. Se edellyttää, että yritykset kantavat vastuun laadustaan.

Pienessä yrityksessänikin olen kiinnostunut laadusta. Olen tottunut pitämistäni koulutuksista saamaan arvioita skaalan yläpäästä. Kun joskus harvoin joku on valinnut edes keskivertoa, kiinnostun heti, mitä olisi pitänyt tehdä toisin. Valitettavasti anonyymeista palautteista ei voi jälkikäteen kysellä. Onneksi niitä tilanteita on tosi harvoin. Ja useimmiten saan sen palautteenkin heti koulutuksen päätteeksi, kun ihmiset tulevat kiittämään.

Joskus lähetän itse tuotteista palautetta tai toiveita niiden kehittämisseksi. Mutta Kiinaan en taida lähettää neuvoa, että poimisivat vähemmän oksia teenlehtien sekaan.

 

KIRJOITTAJA:
Virve Obolgogiani – yrittäjä vuodesta 2001. Kansainvälinen työkokemus, monipuoliset kiinnostuksen kohteet ja laajat verkostot ovat antaneet ajatuksia, joita tekee mieli jakaa muiden kanssa, tässä blogissakin.

Nuoremman polven ajatuksia kasvusta ja yrittäjyydestä, voit lukea täältä: Patrick Obolgogiani – Short stories of eCommerce, startups and growth.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *